כך נראית רפואה עם לב: מכבי לצד המפונים במלונות
על אף הפסקת האש והחזרה לשגרה, אלפי משפחות מכל רחבי הארץ עדיין שוהות בבתי מלון. בין המפונים – גם חברות וחברי מכבי שירותי בריאות, אשר נקלעו למציאות לא פשוטה של חוסר ודאות, ריחוק מהבית ומציודם האישי ולעיתים גם קושי בהמשכיות הטיפול הרפואי.
גם בתקופה זו שבה הרוחות קצת נרגעות, במכבי ממשיכים להיות נוכחים בבתי המלון – עם הרבה אמפתיה ורצון לעזור בכל מה שאפשר, כדי שכל אחת ואחד יוכלו להרגיש מלווים ומוגנים, גם כשהשגרה חוזרת בהדרגה. מכבי הרחיבה את מעטפת התמיכה והנגישה את כלל שירותי הבריאות למפונים, במהירות, בנוחות, ובעיקר – בגישה אנושית ורגישה לצרכי השטח.
בלב המענה עומד שירות דיגיטלי ייעודי למפונים, המאפשר לכל חבר או חברה לצפות בקלות ובמהירות במגוון השירותים הרפואיים הרלוונטיים בסביבת המלון: רופאים זמינים, מוקדים רפואיים, בתי מרקחת, שירותים דיגיטליים, הפניות ועוד. השירות מותאם לפי מיקום, נגיש בלחיצת כפתור דרך האפליקציה, סריקת קוד QR במלון או קישור אישי מהמוקד – ומקנה תחושת שליטה וביטחון גם כשהכול משתנה מסביב.
לצד זאת, פועלת מכבי גם באמצעות מוקד טלפוני ייעודי למפונים, המספק ליווי אישי, חידוש מרשמים, תיאום תורים, מענה טיפולי – ואף ביקורים יזומים של רופאי מכבי בבתי המלון עצמם.
ובנוסף – כחלק בלתי נפרד מהתמיכה הרפואית והקהילתית – מכבי מפעילה קו סיוע נפשי הפועל 24/7, ומעניק מענה רגשי ומקצועי מיידי לכל מי שזקוק לכך. הקו מאויש על ידי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי טיפול מנוסים, ונועד לתת אוזן קשבת, הכוונה וסיוע – בכל שעה ובכל מצב.
אבל מה שמייחד את העשייה של מכבי במיוחד – הוא הלב שנמצא בשטח. סיפורים אנושיים מבתי המלון בירושלים ממחישים כיצד הצוותים לא מסתפקים במתן שירות – אלא נוכחים, יוזמים ודואגים לכל פרט.
"רק להניח תפילין": מה שחיבר אותו לעצמו
"זה קרה באחד מבתי המלון בירושלים בהם שוהים מפונים מהמתקפה במרכז," מספרת הדס שלם, מנהלת אשכול ירושלים במחוז ירושלים והשפלה של מכבי שירותי בריאות.
"ניגש אלינו גבר מבוגר, תושב חולון, שפונה מביתו יחד עם משפחתו. פניו היו שקטות אבל העיניים – מלאות צער. הוא סיפר לנו שפונה בפתאומיות, בלי שהספיק לקחת איתו דבר. כשהגיע למלון, נודע לו שהבית נהרס לחלוטין. אבל כל מה שהוא ביקש – זה זוג תפילין. הוא אמר לנו: ’אני לא מבקש הרבה. רק להרגיש מחובר. רק להניח תפילין כמו שאני עושה כל בוקר’.
המילים שלו נגעו בכולנו. זה היה הרבה מעבר לדת – זו הייתה שייכות, שגרה, עוגן בתוך הכאוס.
אנחנו במכבי רגילים במקרים כאלו לחדש מרשמים, למצוא תורים, לאתר תרופות. אבל הפעם, חיפשנו תפילין. לא ויתרנו – אחרי כמה טלפונים ורתימת גורמים מהקהילה המקומית, הצלחנו לאתר זוג תפילין ולהביא לו אותם עד פתח המלון. אולי לא הענקנו לו טיפול רפואי, אבל באיזשהו מובן עזרנו לריפוי שלו, החזרנו לו רגע אחד של שליטה, של אמונה, של כבוד."
21:00 בלילה, צוות מחכה בלובי
סיפור נוסף התרחש באותו מתחם מלונות בירושלים – ומעיד על המחויבות הבלתי מתפשרת של הצוות.
מטופלת, תושבת נס ציונה, שנפצעה במהלך המצב הביטחוני ופונתה לבסוף לבית מלון לאחר ששוחררה מטיפול רפואי בבית החולים, הגיעה בשעה תשע בלילה – עייפה, כאובה, ולא בטוחה מה מחכה לה.
אבל הצוות של מכבי – כבר ידע שהיא מגיעה. הם חיכו לה בלובי, קיבלו את פניה בחיוך, דאגו להעביר את פרטייה לרופא מבעוד מועד, חידשו את מרשמיה – ונתנו לה תחושת בית, גם כשלא נשאר לה בית לחזור אליו.
"היא לא האמינה שמישהו בכלל ידע שהיא מגיעה," מספרת הדס שלם. "ובטח לא שיחכו לה בשעה כזו. אבל אצלנו – זה לא מובן מאליו, זה בדיוק העניין. אנחנו שם – כשצריך, גם אם זה לילה, גם אם זה מחוץ לשעות. זה הלב של מכבי."
המענה לצרכים גדולים וקטנים נמסר ברגישות וביעילות: חברים שמקבלים תרופות לחדרם, מרשמים שמתחדשים מול רופאים או מנהלים רפואיים, ביקורי בית מאולתרים – ושליחויות מותאמות אישית לפי צורך. מכבי ממשיכה להיות שם עבור חבריה גם במלונות – לא רק כקופת חולים, אלא כמשענת אנושית במציאות מטלטלת. עם פתרונות דיגיטליים חכמים, מערך רפואי מותאם – וצוות שפועל מהלב.
"מהיום הראשון לפינוי, הצבנו לעצמנו מטרה אחת – שלא יישאר חבר או חברה של מכבי שירגישו לבד," אומרת ד"ר רחלי מיזן, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות. "אנחנו פועלים מסביב לשעון כדי להבטיח רצף טיפולי מלא, תוך התאמה לצרכים המשתנים בשטח, ברגישות, בנחישות ובמסירות. זהו כוחה של מכבי – גם בשעת חירום."